kinesiotaping

Kinesiotaping to metoda terapeutyczna wykorzystywana przez fizjoterapeutów, polegająca na oklejaniu specjalnie do tego przeznaczonymi taśmami kinezjologicznymi określonych miejsc na ciele. Plastrowanie dynamiczne, dzięki zwiększeniu przestrzeni między skórą a mięśniami, ma działanie przeciwbólowe, użycie taśm kinesio powoduje rozluźnienie mięśni i zmniejszenie ich napięcia. Ponieważ plastry stabilizują stawy, znajdują zastosowanie podczas uprawiania sportu – zapobiegają powstawaniu kontuzji.

JAK TO DZIAŁA ?

Kinezjotaping, mimo braku jakichkolwiek substancji chemicznych, farmakologicznych, które miałyby przenikać przez skórę, wykazuje niezwykle korzystne, udokumentowane licznymi publikacjami działanie. Efekt bardzo często jest natychmiastowy. Oczywiście proces leczenia wymaga wielu różnych środków i nie należy traktować tej metody jako panaceum na wszystkie problemy narządu ruchu, ale warto mieć na uwadze, że kinesiotaping jako jedna z nielicznych technik pozwala szybko pozbyć się bólu lub przynajmniej go zredukować.

Ta właściwość użycia plastrów kinesio zainteresowała szczególnie mocno sportowców. W sytuacji, gdy pojawia się kontuzja i dolegliwości bólowe, np. ból kolana, zastosowanie tapingu może umożliwić kontynuację rywalizacji bez bólu, stanowiąc także niejako bierną podporę dla mięśnia i chroniąc go przed dalszym uszkodzeniem. Bogate doświadczenia autora w tym zakresie pozwalają przytoczyć przypadek, w którym ból spowodowany kontuzją przywodzicieli, został tak mocno zredukowany, że pacjentce udało się wziąć udział w turnieju tanecznym, zajmując 1 miejsce. Dynamiczne plastrowanie pozwala także na zwiększenie siły mięśniowej poprzez zapewnienie lepszego ukrwienia. Z tego powodu zastanawiano się kiedyś, czy nie potraktować ich jako środek dopingowy. Brak substancji chemicznych przedostających się do krwiobiegu ostatecznie wykluczył jednak taką możliwość.

Terapia wspomagająca pracę manualną terapeuty. Ze względu na charakter aplikacji wyróżniamy m.in. kinesiotaping korekcyjny i przeciwobrzękowy.

WSKAZANIA DO ZASTOSOWANIA METODY

• bóle kręgosłupa,
  • bóle przeciążeniowych ścięgien stawów nadgarstkowego, barkowego, kolanowego, skokowego,
  • obrzęki stawów kończyn górnych i dolnych,